Nietzsche als geneesheer.

Filosofie heeft best een belangrijke plaats in mijn herstel. Dit is begonnen doordat mijn psychiater en psycholoog werkelijk geluisterd hebben naar de waanideeën die ik met hen besprak. Ze waren het vrij snel erover eens dat ik met filosofische problemen bezig was. Ondanks de lijdensdruk die ik opliep door het belang dat ik hechtte aan problemen die ik niet wist op te lossen, vonden ze mijn filosoferen zelfs een veelbelovende indruk wekken. Zo kwam het dat ik vanuit de geestelijke gezondheidszorg het advies kreeg om een filosofiecursus te gaan volgen.

Dat advies heb ik opgevolgd, zelfs terwijl mijn sociale fobie behoorlijk in de weg zat. Het werd niet alleen fantastische exposure aan mijn angst, maar ook fantastische exposure aan inspiratie. Ik merkte al snel dat zo goed als alles wat ik durfde te zeggen, en dat was toch wonderlijk veel, in deze cursus positief gewaardeerd werd. Het was dus een groot succes, ondanks het feit dat ik nog erg nerveus was en paniekerig reageerde op een aantal zaken.

Dus mijn filosofiecursus kreeg een vervolg. En wonderlijk genoeg, eigenlijk alle sociale activiteiten met filosofie die ik opzocht, leverden zulke opwindende gevoelens van zowel angst en spanning als succes op. Sociale verbondenheid zelfs! Onbekenden die zich voor mijn denken openstellen en het proberen te interpreteren zonder mij direct helemaal in te kaderen in benauwd hokjesdenken waarin ik mezelf verlies! Een openbaring!

Zo’n ervaring heb ik intensief beleefd tijdens de afgelopen meivakantie. Een cursus met de spannende naam ‘zelfreflectie met behulp van dynamiet’, rondom de filosofie van Nietzsche. Deze filosoof intrigeert mij al langer, maar ik vreesde hem niet helemaal goed te begrijpen. Ook aan zelfreflectie dacht ik nog altijd wel behoefte te hebben, al is het maar omdat er vaak gedacht wordt dat geesteszieken daar een gebrek aan hebben. Voor het dynamiet was ik wel een beetje bang, aangezien ik mezelf over het algemeen niet vind uitblinken in stabiliteit. Ook maakte ik mij van tevoren toch weer bijzonder veel zorgen over hoe mijn interactie met de anderen zou gaan verlopen. Ik zou toch een hele midweek min of meer opgesloten zitten met allemaal onbekenden, en dit kon gemakkelijk fout gaan. Ik vreesde eigenlijk een totale inzinking. Maar mijn psycholoog had me de week van tevoren nog wat gerustgesteld, ik had mezelf redelijk overtuigd dat ze gelijk had en ik het inderdaad best kon. Erop af dus!!

Nietzsche-munch

Nietzsche is inderdaad een filosoof met veel spannende ideeën. Bovendien blijkt hij de ware meester van de self-defeat te zijn, daar moet ik ook in dat opzicht diep respect voor hebben: Hij beheerst tot in de puntjes de vaardigheid van alles tot tegenstrijdigheid maken en zichzelf tegen te spreken. Aangezien het de bedoeling was in deze cursus om alles op jezelf te betrekken en tot existentieel vraagstuk te maken, hadden al deze spannende ideeën en tegenstrijdigheden het best in zich om erg verwarrend en beangstigend te worden. Volgens de docent is het voorgekomen dat mensen een flinke inzinking kregen tijdens deze cursus. Het was dus op eigen risico, hoewel hij ook erg zijn best deed om dit risico beheersbaar te houden…

Hoewel ik mezelf over het algemeen niet vind uitblinken in stabiliteit, geloof ik hier toch een voordeel te hebben door het zelf meegemaakt hebben van een crisis en altijd al sterk innerlijk tegenstrijdig zijn: De zware existentiële kwesties die behandeld werden, zijn voor mij al lang niet meer vreemd en nauwelijks nog beangstigend. Ik heb ze al grotendeels in mijn macht. Ik neem mijn beslissingen al alsof ze een lading van eeuwigheid hebben. Ik heb me al lang en meerdere malen afgevraagd in hoeverre mijn leven is zoals ik het zelf gewild heb. Wel is de confrontatie is altijd nog groot. Maar niet tè groot: Het is precies goed voor een therapeutische interventie!

De innerlijke tegenstrijdigheid hoeft geen verlammende chaos te zijn. Het kan ook een grote levendigheid hebben, en een ongekend ruim perspectief geven. Nietzsche’s filosofie kan wel gezien worden als een grote oefening in relativeren. Met als doel zelf een leven te ontwikkelen waar je volledig JA! tegen kunt zeggen.

Dat kan ik op dit moment zeker nog niet, hoe hard ik het ook probeer. Er zijn mij dingen gebeurd, en ik heb zelf dingen gedaan, waar ik echt NEE!!! tegen wil zeggen en tegen wil blijven zeggen!! Maar ik denk toch kracht te halen uit dat NEE!!!, en uiteindelijk sterker te worden van dat wat mij bijna heeft omgebracht. En filosofie helpt mij daarbij zeker.

Een gedachte over “Nietzsche als geneesheer.

Geef een reactie

